De grote doet er niet toe. Veel. Weinig. Who cares? Als de feiten maar kloppen. Jim (28) vertelt Avonturista alles wat jij ooit hebt willen weten over het Elite Leven van een piloot. Alles.

Goed, wat weten we al van die uiterst goedgeklede, opgepoetste, charismatische vliegbazen? Dat ze goedgekleed zijn, dus. En dat ze status hebben. Toch? Of zijn dat allemaal aannames? We vragen piloot Jim het overhemd van het lijf – of liever: scheuren, eigenlijk – en onderwerpen hem aan dit scherpe vragenvuur. Maar eerst de facts. Wat weten we eigenlijk over dat zware gevaarte onder hun kont? Vind je daar niets aan, scroll dan door naar ‘alles over een piloot’.

Alles over het vliegtuig 

1. Hoe zwaar is nou dat vliegtuig?

“Fucking zwaar”, grapt Jim. Wijsneus. “Dat ligt aan het type vliegtuig. Ik vlieg een Boeing 737-800. Voor ons geldt een maximaal startgewicht – anders kunnen we niet opstijgen –  van zo’n 75 ton (75.000 kilo). Dat zijn twintig vrachtwagens. Het maximale landingsgewicht – anders zakken we door de wielen heen – is ongeveer 65 ton (65.000 kilo). En dat zijn 18 vrachtwagens.”

2. Hoe hoog kan dat ding vliegen, eigenlijk?

“Hoe hoog is de maan? Nee, grapje. Onze 737 haalt een respectabele 41.000 voet. Dat is 12.500 meter (12,5 km). Een F-16 straaljager kan bijvoorbeeld hoger dan 50.000 voet (15,2 km).”

3. Waarom kan een personenvliegtuig niet hoger?

“Dat kan wel, maar dat doen we niet. De motoren werken op die hoogte niet meer efficiënt en de lucht is daar nog ijler. Dat betekent: meer brandstofverbruik en minder power.”

4. En, hoe hard kan een vliegtuig?

“Dit ligt aan het type vliegtuig. Een straaljager kan sneller dan het geluid (343 meter per seconde aka 1.235 km per uur). De snelheid van het geluid noemen we ook wel mach 1.0. Sommige straaljagers kunnen een machgetal bereiken van boven de twee. Oftewel twee keer de snelheid van het geluid. Dat is 686 meter per seconde en 2.470 km per uur. Dit klinkt echt super gaaf toch?”, roept Jim enthousiast.
Beetje een technisch verhaal, maar de opwinding kan ik wel begrijpen. Ben je toch binnen 10 seconden in Parijs.
“Helaas vliegen wij stukken langzamer. Met onze Boeing 737 vliegen we gemiddeld mach 0,75. Dat komt neer op 800 a 900 km per uur.”

5. Hoe komt het dat wij niets van die snelheid voelen?

“Dat komt door de referentiepunten om je heen. Als je in de auto zit heb je dingen om je heen die snel of langzaam voorbijgaan en daarmee vergelijk jij jouw snelheid. In de lucht heb je niets om dat mee te vergelijken.”

6. Hoe is de cabinedruk eigenlijk geregeld?

“De lucht waarin we vliegen op 12 km is niet prettig om in te ademen. Daarom maken wij in de cabine een hoogtedruk na waar het nog wel prettig is om in te ademen. Dat is in onze 737 vergelijkbaar met een hoogte van 2.500 meter (8.000 voet). Gaan we hoger, dan kan er hypoxia optreden (te weinig zuurstof in je bloed).”

7. Hoeveel brandstof gaat er in een vliegtuig?

“Meer dan er in jouw auto gaat”, lacht Jim. Godman, we hebben hier te maken met een echte Grappenmaker hoor. Capital G.
“In totaal kunnen we ongeveer 26.000 liter aan brandstof meenemen, mits dit binnen het maximale startgewicht valt. Dat is dus ongeveer 20.000 a 21.000 kilo.”

8. Hoeveel brandstof gebruikt een vliegtuig per minuut?

“Wij meten onze brandstof in kilo’s in plaats van liters”, vertelt Jim. Maar waarom? “Dat doen we omdat alles met vliegen te maken heeft met gewicht. Kerosine heeft een andere dichtheid en massa dan bijvoorbeeld water. Daar is 1 liter gelijk aan 1 kilo. Kerosine is lichter dan 1 kilo. Dan zou het aantal liters in kilo’s qua gewicht niet meer kloppen.”
“Qua verbruik: we gebruiken zo’n 40 kilo brandstof per minuut. Omgerekend naar liters is dat zo’n  50 liter brandstof per minuut (!). In autotermen zou dat betekenen dat je elke minuut moet tanken. Tijd is dus letterlijk geld.” Hmm, misschien is die Jim toch niet zo’n wijsneus als we dachten..

9. Hoeveel passagiers gaan er in een vliegtuig?

“Je raadt het al: dit verschilt per vliegtuig. In onze 737 passen maximaal 189 passagiers. Leuk weetje: baby’s tellen  niet als passagiers. Je kunt dus in theorie meer dan het maximale aantal passagiers aan boord hebben. Wel hebben we daar speciale babygordels voor. Per maatschappij verschilt die hoeveelheid. Wij hebben er zo’n 25. In theorie kan ik dus 214 passagiers aan boord hebben.”

10. Wat is het verschil tussen een airbus en een boeing?

“Simpel gezegd: Boeing is een Amerikaans merk en Airbus is Frans. Het verschil zit hem in de computerbesturing. Boeing is meer gemaakt voor pilootbesturing, Airbus is meer gemaakt voor computerbesturing. Dit is wel altijd een dingetje onder piloten. Hier gaat natuurlijk veel geld in om en iedereen denkt het beter te weten. Ik zeg altijd: If it ain’t boeing i’m not going.

Alles over een piloot 

1. Kan iedereen zomaar piloot worden?

“Ja, in principe wel. Als je de juiste vooropleiding – havo of mbo 4 – en het talent hebt (het zogeheten vliegershandje) dan moet het lukken.”

2. Ehh, het wat-handje?

“Haha, je moet natuurlijk wel een  bepaalde hand-oog-coördinatie hebben. Zelfs hand-voet-oog-coördinatie. Dat noemen we het vliegershandje.”

3. Hoelang duurt een opleiding?

“Een standaard vliegschool duurt twee jaar. Afhankelijk van het weer. Elke school is natuurlijk verschillend. Sommige gaan naar het buitenland om je training te versnellen.”

4. Klopt het dat alle vliegscholen particulier zijn?

“In principe wel. Maar: er zijn scholen die delen voor je betalen en je meteen een baan aanbieden na je opleiding.”

5. Mag je na je opleiding meteen vliegen?

“Ja. Raar maar waar. Vanaf de kleine kist stap je meteen op de grote jongen. Er zit natuurlijk wel een typerating (de simulator voor dat type vliegtuig) en training van de maatschappij zelf aan vast voordat je lijnvluchten mag vliegen. Elk type vliegtuig zit anders in elkaar. Heb je de typerating – en het brevet en het examen – voor een 737 en je wil een 747 vliegen, dan moet je dus opnieuw de typerating doen. Om die geldig te houden moeten we elk jaar een bepaald aantal uur vliegen en examens doen in de simulator.”

6. Klopt het dat het super lastig is om aan een baan te komen?

“Ja, maar het wordt wel steeds beter hoor. De markt is in principe verzadigd. Er zijn meer piloten dan banen dus maatschappijen kunnen super strenge eisen stellen een piloten. Dus inderdaad: met weinig uren en ervaring is het lastig om een baan te vinden. Gelukkig helpen sommige scholen je daarbij.”

7. Wat betekenen de strepen op de schouders van een piloot?

“Drie strepen betekent: I Do Paperwerk (Co-piloot), vier strepen betekent: I Don’t Do Paperwork (Captain). Haha, flauw grapje. Maar dit verschilt ook weer per maatschappij. Vaak betekenen twee strepen dat het een nieuwe Co-piloot is. Drie strepen betekenen dat het een ervaren (senior) Co-piloot is. Vier strepen is het hoogst haalbare en natuurlijk de Captain aka de eindbaas.”

8. Weet een piloot echt alle knopjes te vinden?

“Het ziet er allemaal heel ingewikkeld en veel uit, maar er zit een logica in, dus ja een piloot weet elk knopje te vinden”, vertelt Jim. Nou, als ‘ie dan ook nog eens andere knopjes kan vinden zitten we gebakken, ladies!

9. Vind jij zelf dat je status hebt?

“Dat vind ik een lastige vraag. In  sommige landen word je echt op een voetstuk geplaatst. ‘Oh, je bent pilóót.’ Alsof je macht hebt. Zelf vind ik dat ik normaal moet blijven doen en me niet verheven moet gaan voelen. Alhoewel het uniform soms de nodige pluspunten met zich meebrengt.”

10. Oh ja, wat merk je dan van die status?

“Ik merk dat sommige mensen echt enorm tegen mij opkijken. Die willen dan iets extra’s voor mij doen. Anderen vinden er weer niks aan. Het leukste blijven die kinderen die hun ogen uitkijken als je langsloopt.”

11. En dan nu de vraag waarvan iedereen het antwoord wil weten: hoeveel verdien je?

“Ik verdien genoeg om te doen wat ik wil.” Daar hebben we ‘m weer, onze wijsneus. En hij leek zo menselijk..

Heb jij nog vragen aan Jim? Stel ze hieronder en wie weet lees jij ze terug in de volgende Dagboek van een Piloot.

Wil je graag meer

weten over de 
reiswereld?


Wil je graag meer weten over de wereld van vliegtuigen, reisleiders en
droombestemmingen? En wil je de ‘alleen op reis-ervaring’? Meld je
dan aan voor mijn online reisprogramma en ontpop je tot
 ware
wereldreiziger.
Meld je aan voor mijn online programma HOE OVERLEEF IK: ALLEEN OP REIS

Meer lezen?

CORONA STORIES #3 | Thailand in noodtoestand

facebookinstagrampinterest De horror in  Thailand Leven met een avondklok, verplicht mondkapjes op áls je naar buiten gaat en gearresteerd worden als je je in een groepje bevindt. Geen grap - hier in Thailand zwaait de politie met de scepter. Hostels binnenvallen om...

MET EEN ALLERGIE OP REIS | Zo doe je dat

facebookinstagrampinterest Met een   allergie op reis Het was werkelijk een wéreld die voor me open ging. Ik, Miss Mega-Allergisch, kon éten op een food court in AZIË. Nu vraag je je vast af waarom dat zo bijzonder is, maar járen geleden had ik me tegen laten houden...