De motoren spinnen op, het geluid zwelt zoemend aan. De remmen worden losgelaten. Al brullend rolt het vliegtuig de startbaan over. Maakt vaart. En vaart. Het geluid wordt heftiger. De stuurknuppel naar achter getrokken, de wielen los van de grond. En heyy.. You’re flying!

Kriebels in mijn buik, van dat gevoel. Opstijgen naar een nieuwe bestemming is het beste wat er is. Wat jullie? Voor ons passagiers – het ‘normale’ volk, het ‘plebs’, wij ‘stervelingen’ – is het verdomd bijzonder om zo in je vliegtuigstoeltje gedrukt te worden. Eindelijk dat ticket bemachtigd. Eindelijk tijd om te gaan. Maar voor een piloot – de ‘uitverkorene’, de ‘onsterfelijke’ – is dit alledaagse kost. Alsof je op een bus stapt, volgens Jim den Acker (28). Hij is piloot bij een niet-nader-te-noemen-maatschappij-waarmee-we-allemaal-graag-goedkoop-door-Europa-vliegen.

Een FAQje met de piloot 

 Omdat de Uitverkorene merkt dat er veel vragen zijn over zijn op-status-levende-leventje, doen we in deze eerste editie even een klein FAQje met onze piloot. Dat klinkt trouwens best leuk, een fakje. Met de piloot. Alsof we lid gaan worden van de Miles High Club. Wie is lid? Handen omhoog!

 

1. Over lid gesproken, ben jij lid?

“Jammer genoeg niet, maar wat niet is kan nog komen.”

2. Hoe hoog kan dat ding vliegen, eigenlijk?

“Dat verschilt natuurlijk per maatschappij, zelfs per land (lees: wetten). De ene maatschappij maakt meer gebruik van nachtvluchten, dus dat betekent dat ik dan meer ’s nachts vlieg en overdag vrij ben.” Dat klinkt relaxt, maar ‘vrij zijn’ staat synoniem aan slapen, volgens Jim. “Pas op echte vrije dagen ga je leuke dingen doen.”
“Een werkdag begin je standaard op kantoor, ongeacht de tijd waarop je begint. Daar verzamelt de crew en beginnen we met de vluchtvoorbereiding. Aka: papierwerk op orde brengen als in brandstof-, vlucht- en luchthavenplannen doornemen – die moet je namelijk van elk te passeren land hebben – en het weer daarbij rekenen.” Veel cijfertjes, dus.
Na dat cijfergedoe volgt de briefing: de vlucht doornemen samen met de cabin crew. “De samenstelling van de crew verandert elke dag. In theorie vlieg je dus elke dag met andere mensen.”

3. Wat doe je voor vertrek?

“Er is altijd één pilot flying en één pilot monitoring”, vertelt Jim. “Dat wisselt. De ene piloot vliegt de heenreis en de ander vliegt de terugreis. Er is dus qua vliegen geen onderscheid tussen Captain of Co-piloot. Uiteraard blijft de Captain eindverantwoordelijke.”

Op de grond, terwijl wij stervelingen eindelijk mogen boarden, klimt Jim  – vandaag pilot flying – de cockpit in. “Ik zorg ervoor dat alles in de cockpit juist is ingesteld en dat de vliegcomputers de juiste gegevens bevatten. De pilot monitoring – vandaag dus de captain – dubbelcheckt de computers én de staat van het vliegtuig aan de buitenkant. Dit alles duurt ongeveer 20 minuten. Daarna is het tijd om te pushbacken (dat vliegtuig de baan opduwen, weet je wel) en de motoren te starten. Taxiën naar de startbaan is áltijd de taak van de Captain, ongeacht wie er vliegt”, vertelt Jim.

4. Huh, waarom?

“Simpelweg omdat het stuurtje aan de kant van de Captain zit.” En hij natuurlijk Opper Uitverkorene is.
“Daarna is het wachten op toestemming voor vertrek. En dan begint het leukste gedeelte!”

5. Tijd om op te stijgen! Maar wat doe je eigenlijk in de lucht?

“Niet zoveel”, grapt Jim. “Eigenlijk zijn we gewoon systeembewakers.” Nee, maar even zonder grappen en grollen. Zonder piloot geen vlucht en dus geen nieuwe bestemming voor jou – murp.
“De pilot flying zorgt ervoor dat we naar de juiste kruishoogte (de wát? De hoogte waarop het vliegtuig ‘recht’ vliegt) klimmen. De pilot monitoring verzorgt alle communicatie met de grond – ja, hallo, we zijn er nog – en dubbelcheckt de pilot flying. Eenmaal aangekomen op onze kruishoogte, vliegt het vliegtuig op automatische piloot. Dat is op een hoogte van zo’n 12.500 meter (40.000 voet). Ongeacht de automatische piloot, vlieg ik nog steeds. Ik bewaak de computers en stel ze bij. Daarnaast ben ik dan ook degene die over de speakers te horen is – ‘This is your captain speaking..’.” Well, hello..

6. Een beetje uit het raampje staren is er dus niet bij?

“Natuurlijk is er tussen al deze taken door nog genoeg tijd om te genieten van die prachtige uitzichten. Zulke uitzichten gaan nooit vervelen.” Oh, toch niet meneer? Met je luxe plekkie bij het raam.

7. En wat gebeurt er tijdens de daling?

“Afhankelijk van onze hoogte en snelheid beginnen we de daling zo’n 200 km (120 mijl) voor het bereiken van onze bestemming. Ik zorg ervoor dat we de juiste kaarten hebben (luchthavenplattegrond) en dat het vliegtuig juist is ingesteld voor de landing”, vertelt Jim.

“Tijdens het dalen krijgen we vaak instructies van de toren met betrekking tot onze hoogte en snelheid. Dichterbij het vliegveld zullen we het vliegtuig vertragen en configureren voor de landing. Het laatste stuk van de landing wordt meestal door de piloot zelf gevlogen. Niet altijd, dus. Er zijn natuurlijk bepaalde omstandigheden (dichte mist) waardoor we gebruik maken van een zogenaamde autoland – een landing door de automatische piloot”, vertelt Jim.

8. De grond kussen

“Vaak land ik zelf. Dat is het leukste om te doen. Een paar meter boven de baan trek ik dan het gas dicht, laat het vliegtuig zakken en laat haar zachtjes de baan kussen.”
Als ik Jim vertel dat ik meestal het gevoel heb dat we uit de lucht worden gesmeten en al stuiterend op de baan worden gedonderd, moet hij lachen. Wat ik voel is de vering van de wielen. De vering, dames en heren. Aka bungeebal op de kermis.

“Zodra het vliegtuig de grond kust, trekken de remmen automatisch aan. Dat is vooraf ingesteld en berekend, zodat we netjes het einde van de baan halen. Niet elke baan is namelijk even lang. De gemiddelde afstand om te af te kunnen remmen is zo’n 2500 meter.” En als we dan eindelijk stilstaan en de deuren opengaan – en die passagiers een keer gasgeven – ben ik degene, in plaats van het vliegtuig, die de grond kust. Toch fijn dat de Uitverkorenen ons naar nieuw-te-ontdekken-oorden brengen.

Wil je graag meer

weten over de 
reiswereld?


Wil je graag meer weten over de wereld van vliegtuigen, reisleiders en
droombestemmingen? En wil je de ‘alleen op reis-ervaring’? Meld je
dan aan voor mijn online reisprogramma en ontpop je tot
 ware
wereldreiziger.
Meld je aan voor mijn online programma HOE OVERLEEF IK: ALLEEN OP REIS

Meer lezen?

Oeh la, la.. In deze Parijse secret bars wil jij nu zijn!

Gin, champagne of een goed glas water (’t is jouw feestje) met een flinke berg allure en hoog decadentie-gehalte? Moet je in Parijs zijn. En dan het liefst in een exclusieve secret bar. Verstopt voor het plebs. Wachtend op jou. Hier vind je die secret bars in Parijs.