WORK | Zo start je in 8 inspirerende stappen jouw droombedrijf

Als beginnend girlboss heb ik menig creëer-jouw-droombedrijf-boek verslonden als een beest. Ik wilde alles weten. Alle tips toepassen. Want het moest en zou een droombedrijf worden. Ja, toch?! Maar god, jongens. Met welke tips te beginnen? Er zijn er zoveel! Beginnen bij het begin dan maar, hè. En dat is niet zozeer jouw idee of het bedrijfsplan. Dat is zelfonderzoek.

Huh, wat? Zelfonderzoek? Ja, inderdaad. Zelfonderzoek. En dan niet zo zeer in de zin van waarom-ben-ik-op-deze-aarde of ben-ik-wel-geschikt-als-ondernemer. Wat dat ben je al, anders zou je dit artikel niet lezen. Onderzoek jezelf in wie je bent en wat je wil uitstralen. Om je daarbij te helpen heb ik hieronder 8 stappen voor je klaarstaan, waar ik gedurende mijn reis naar mijn bedrijf avonturista.nl veel aan heb gehad.

 

1. Bedenk goed waarom je doet wat je doet

Dat is niet alleen je drive (echt, zonder dit is een eigen droombedrijf niet vol te houden) maar ook je connectie met je klanten. Mensen kopen bij je of gaan met je in zee om wáárom je iets doet, en niet wát je doet. Wijze woorden van ons allerheilige Simon Sinek (auteur van ‘Start with why’). Lezen die handel!

 

2. Benoem jouw unieke talenten

Een klein beetje een open deur, ik weet het. Maar om die deur eens flink dicht hameren zeg ik: vergeet die hele USP (unique selling point) en denk aan de Freak Factor. Ik kan echt hoofdpijn krijgen van de vraag ‘wat maakt jou speciaal?’, want direct daarop volgt de vraag: ‘en waarom is dat speciaal?’. Weg met die hoofdpijnvraag! Vraag jezelf af: wat is het meest eigenaardige aan mij? Ga los! Ik zal je vertellen: afwijking van de norm maakt je uniek.

 

3. Onderzoek waarom jij merkwaardig genoeg bent

En dat kun je heel makkelijk met het boek van Kasper Klaarenbeek Ben jij wel MerkWaardig genoeg?’ In dit boek onderzoek je jezelf en je ideeën aan de hand van opdrachten. Neem je tijd met dit boek, er staat veel in om over na te denken.

 

4. Onderzoek wat je tegenhoudt

Oké, nu ben je erachter wáárom je iets doet, wat je Freak Factor is en waarom jij MerkWaardig genoeg bent. Naast die berg energie die je daarvan krijgt, zou het ook wel eens kunnen dat er dingen gaan spoken in je hoofd. ‘Misschien ben ik niet goed genoeg’, ‘Er zijn al zoveel anderen’, ‘Met een vaste baan heb ik financiële zekerheid’, ‘Wat als het allemaal niet goed gaat?’. Doemdenkerij! Kijk even naar die spoken en ban ze daarna uit. Laat je niet tegenhouden in wat jij wil! Heb je echt last van dingen die je tegenhouden? Onderzoek die dan. Je angsten zijn enkel aannames. En zelfcensuur is het ergste wat er is (godman, wat hoor ik mijn journalistiek docenten dit ons nog in de oren knopen).

 

 

“Je angsten zijn
enkel aannames”

 

5. Focus!

Je weet nu goed wat je wil en waarom je het wil. Maar onderzoek ook wat je absoluut niét wil. Dat is net zo belangrijk als hetgeen wat je wel wil, volgens ons allerheilige Steve Jobs. Ben je er achter? Behoud je focus en gáán!

 

6. Kies je doelgroep

Alweer zo’n open deur, dat zouden we niet meer doen. Deurtje doelgroep dicht! Vind in plaats daarvan je vólggroep. Jij bent er namelijk niet voor iedereen (dat moet je niet eens willen). Er zijn altijd mensen die opzoek zijn naar jou, naar wat je doet en waarom je het doet. Ga op zoek naar hen.

 

7.  Bouw je Personal Brand

In het geval van Personal Branding adviseer ik je om je merk heel persoonlijk  te maken. Was dit ook weer zo’n open deur? Vast. Maar dit is echt heel belangrijk. Ga op het gevoel zitten. Wat voor gevoel krijgen mensen bij jou, bij jouw merk? Wat voor gevoel laat jij achter in de kamer als je die verlaat? Food for thought, peeps.

 

8. Maak jezelf zichtbaar!

En hier is eigenlijk pas de stap om een website te lanceren of een social media kanaal online te gooien. Kies heel zorgvuldig wáár je zichtbaar wil zijn. Denk aan je volggroep, denk aan het gevoel en denk aan je waarom.

 

Ik hoop dat jullie ondernemers/creabea’s/ideeënbouwers hier iets aan hebben en wens jullie keisuperveel succes met jouw droombedrijf!


Dit artikel verschijnt ook op Zakenmeisje.nl 

 

  * * *

VOLG AVONTURISTA VIA
INSTAGRAM Avonturista Instagram  FACEBOOK Avonturista Facebook  PINTEREST 

18 thoughts on “WORK | Zo start je in 8 inspirerende stappen jouw droombedrijf

  1. Handig artikel collega! Ik zou alleen beginnen met punt 4 denk ik. Wanneer jij je laat leiden door angsten, kan het zomaar zo zijn dat je hele verkeerde keuzes maakt vanwege die angsten. Toevallig heb ik vorige week een blog geschreven over het verslaan van je innerlijke demonen.
    Ik wens jou in ieder geval heel veel succes met jouw bedrijf!

    1. Dankjewel, Sjira! Fijn om te horen 🙂 Daar heb je inderdaad een goed punt. Ik denk dat ze allemaal een beetje overlappen. Goed dat je schrijft over die innerlijke demonen: weg ermee! Dankjewel, jij ook veel succes met jouw onderneming!

  2. Leuk stuk en leuk geschreven. Ik ambieer dan wel geen eigen bedrijf op dit moment maar dit geld natuurlijk net zo zeer voor mijn blog. Goed verhaal waar ik wat mee kan en waar ik mee aan de slag moet.

    1. Dankjewel voor je mooie compliment! Wat fijn dat je hier wat mee kunt 🙂 Daar doe ik het voor! Heel veel succes!

  3. Een erg inspirerend artikel. Ga hem van de week nog een keer helemaal tot in de puntjes lezen en er wat handvatten uit halen.

    1. Dankjewel voor je compliment! Dat vind ik heel erg fijn. Heel veel succes alvast 🙂

  4. puntje 1 is voor mij toch wel het belangrijkste. Zonder motivatie kom je niet verder dan dromen. Motivatie is nodig om dromen werkelijk te maken en om er mee door te gaan. Daarvoor moet je weten wat je wilt!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *